کاربرد سرامیک در ساختمان

تلفن:  4-01134772502       فکس:  01134772285      موبایل : 09117118500    ایمیل: [email protected]

کاربرد سرامیک در ساختمان

کاربرد سرامیک در ساختمان

کاربرد سرامیک در ساختمان

مای ساختمان یکی از قسمت‏های مهم ساختمان است که سرامیک به کار رفته در آن، طراحی و معماری ساختمان را تحت تاثیر قرار می‏دهد. نمای یک ساختمان علاوه بر مهم بودن جنبه زیبایی آن از نظر استحکام نیز بسیار با اهمیت است. از سرامیک‏ های سایز بزرگ در نمای ساختمان استفاده می‌شود. استفاده از این سرامیک‏ها در نمای ساختمان می‏تواند از جنبه‌های زیبایی و دکوراسیون، استحکام در برابر آب و هوا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و نظافت آسان‏تر بررسی کرد.

مزایای سرامیکهای سایز بزرگ

سرامیک‏ های سایز بزرگ از مواد طبیعی ساخته می‌شود. استفاده از مواد طبیعی در این سرامیک‏ ها باعث ایجاد طرح‏ های کاملاً طبیعی در سرامیک‏ های سایز بزرگ می‏شود. ویژگی مهم دیگر این سرامیک ‏ها، قابلیت چاپ بر روی آن‏ها است. این ویژگی باعث خواهد شد که طراحان طرح‏ های خود را بر روی مجتمع‏ های مسکونی بکشند و شرکت‏ ها لوگوی شرکت را بر روی ساختمان خود ایجاد کنند. انتخاب پوشش مناسب برای ساختمان به دلیل اینکه در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارد بسیار با اهمیت است. سرامیک‏ های سایز بزرگ در برابر این تغییرات آب و هوایی بسیار مقاومت داشته و سطح آن پوسته پوسته نخواهد شد. همچنین سطح یکپارچه سرامیک‏ ها موجب جلوگیری از یخ زدن سطوح داخلی بتن‏ ها و فروپاشی سنگ‏ ها می‌شود.

شهرهایی که بسیار آلوده هستند هوای آن‏ها همیشه دارای مواد آلاینده و ریزگرده ‏ها است. ورود گوگرد و دی‏اکسید کربن به جو همراه با بارش باران موجب باران‏ های اسیدی می‌شود. این باران‏ها برای نمای ساختمان‏ها مضر است و باعث آسیب به نما خواهد شد. سرامیک‏های سایز بزرگ به دلیل داشتن لعاب شیشه ه‏ای در برابر باران‏های اسیدی استقامت بسیار بالایی دارد. بسیاری از سازندگان سرامیک ‏ها به مشتریان توصیه می‌کنند که سرامیک‏ ها به ‏طور مرتب نظافت و تمیز شوند. معمولاً کسی به نظافت نمای بیرونی ساختمان اهمیت چندانی نمی‏دهد. اما وجود لعاب صیقلی بر روی سرامیک‏ ها باعث خواهد شد که سرامیک ‏ها به راحتی تمیز شوند. در واقع به کمک باد می‏توان گرد و غبار بر روی سرامیک را تمیز کرد و یا وجود باران‏های فصلی برای تمیزی سرامیک‏ها بسیار مناسب است.

پس می‏توان نتیجه گرفت که کاربرد سرامیک‏ ها در صنعت ساختمان بسیار زیاد است و بر جنبه ‏های زیبایی، استحکام و تمیزی ساختمان نقش بسیار مهمی دارد.

آجر ضد زلزله چگونه ایمنی ساختمان را تضمین می کند؟

در ساخت آجر ضد زلزله، ۳۰ درصد خاک رس و مواد افزودنی چون خاک اره، روان کننده‌ها، پلی استایلن‌‎ها و دیگر مواد افزودنی بومی به کار برده شده است.

همچنین شیارها و حفره‌هایی با دستگاه‌های مخصوص در پشت و روی آن‌ها ایجاد شده که در زمان عملیات چفت و بست و چیدمان آجرها روی هم، این شیارها کاملا بر هم منطبق و حفره‌ها توسط آرماتور به زمین متصل می‌شوند.

در واقع آجرهای ضد زلزله بدون نیاز به ملاتی چون سیمان و ماسه به‌صورت افقی و عمودی چیده می‌شوند.

مزایای آجرهای ضد زلزله

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، در اتصال این آجرها ملات به شکل نازک کاری استفاده شده و حتی می‌توان از چسب دوغاب به جای سیمان و شن و ماسه استفاده کرد. در واقع این موضوع باعث حذف داربست و بیشتر شدن سرعت ساخت و ساز با آجر ضد زلزله شده است.

از دیگر مزایای آجرهای ضد زلزله ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک و کم حجم بودن؛
  • ۹۸ درصد عایق حرارتی؛
  • ۶۷ درصد عایق صوتی؛
  • افزایش طول عمر ساختمان؛
  • قیمت آجر ضد زلزله با توجه به کارکردها و مزایای آن، به صرفه می باشد.

لازم به ذکر است، اگر نمای سازه آجری خود را به شیوه خشک به اجرا درآورید، از مزایای مهم آن سبک شدن سازه و کاهش نخاله‌های ساختمانی در زمان زلزله و حوادث طبیعی می‌باشد.

تست آجر ضد زلزله و مقایسه با آجر سفال معمولی

مخترعان این آجرها برای انجام تست بر روی آن‌ها، سازه‌ای از آجرهای ضد زلزله با ارتفاعی بیش از ۲ متر ساختند و با دادن لرزه ای با فشار و شدت بسیار زیاد، مشاهده کردند هیچ آجری از جای خود تکان نخورده است.

آجرها و سفال‌های معمولی، به‌دلیل نداشتن شیار بر روی سطح خود و استفاده از سیمان، مقاومت زیادی در برابر ارتعاشات ندارند و با لرزه‌هایی با قدرت تقریبا ۴ ریشتر به بالا، تخریب می‌شوند. در حالی که آجر ضد زلزله در برابر زلزله های ۵٫۸ ریشتر هم مقاومت دارد.

با ما تماس بگیرید